ap0378

LUCTUS – ŻAŁOŚĆ
Acte Prealable 0378, 2017

Dorota Całek – sopran, Marietta Kruzel-Sosnowska – organy
Premiera fonograficzna

Zawiera utwór Mariana Sawy DE PROFUNDIS (2002)
ikona_youtube_play

De profundis

 

 

home_recipes_hr

ap0380

PIANO ETUDES
Acte Prealable 0380, 2017

Marcin Tadeusz Łukaszewski – fortepian
Zawiera premiery fonograficzne 

Na płycie znajdują się 4 ETIUDY Mariana Sawy.

 

 

 

home_recipes_hr

IMG_20170310_124423

LE CLAVECIN MODERNE 
Sarton Records 0232, 2016

Alina Ratkowska – klawesyn
Zawiera premiery fonograficzne 
NOMINACJA DO FRYDERYKA 2017

Zawiera utwór Mariana Sawy RAF (1998)

RAF cz.III Furioso (1998)
fragmenty
Furioso

 Płyta Le Clavecin Moderne – New Polish Music for the Harpsichord Solo jest pierwszą w karierze klawesynistki Aliny Ratkowskiej płytą poświęconą współczesnym polskim utworom na klawesyn solo. Wiele z kompozycji tego albumu było również przez Ratkowską wykonywanych po raz pierwszy bądź jej dedykowanych.

Płyta udowadnia, że klawesyn kojarzony przede wszystkim z muzyką dawną, nadal potrafi inspirować twórców współczesnych i posiada też tę mniej znaną stronę, wiążącą go z muzyką najnowszą. Podobnie Ratkowska, absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie i Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei, laureatka pierwszych nagród renomowanych konkursów muzyki dawnej, daje się poznać jako licząca się interpretatorka utworów powstających współcześnie, zafascynowana muzyką najnowszą, o czym sama pisze we wstępie do płyty: Dzięki powierzanym mi prawykonaniom, miałam możliwość wejść w świat dotąd mi nieznany, a jak się okazało fascynujący, w którym zadomowiłam się na dobre.

Pojawiające się na płycie nazwiska autorów takich jak: Miłosz Bembinow, Bartosz Kowalski, Edward Sielicki, Paweł Łukaszewski, Anna Ignatowicz-Glińska, Marian Sawa, Jacek Grudzień, świadczą o tym, że klawesyn inspiruje najbardziej cenionych polskich kompozytorów współczesnych. Ratkowska do rejestracji utworów wybrała kopie historycznych instrumentów, rezygnując z wykorzystania dwudziestowiecznego klawesynu pedałowego.

Płyta Le Clavecin Moderne wydaje się być odpowiedzią na pytanie, jakie możliwości widzą w tym instrumencie współcześni polscy twórcy, a także jakie zastosowanie klawesyn może mieć poza światem muzyki dawnej. 

home_recipes_hr

sawanaxosMARIAN SAWA – COMPLETE VIOLIN MUSIC
NAXOS 9.70239, 2016

Jolanta Sosnowska – skrzypce
Maria Gabryś – fortepian
Marietta Kruzel-Sosnowska – organy
Premiera Fonograficzna
NOMINACJA DO FRYDERYKA 2017

ikona_youtube_play

Burleska (1967)

 

Absolutnie niespodziewanie lecz z fasonem, Sawa dołącza do autorów interesującej literatury skrzypcowej XX wieku. Czyni to jako odważny eksperymentator, twórca awangardowy, posługujący się bogatą paletą klasterów i glissand, aby znów zaskoczyć muzyką prostszą, o mniej skomplikowanej harmonii i brzmieniu wręcz modalnym. Stosując wiele ciekawych zabiegów kompozytorskich, takich jak skordatura czy aleatoryzm, uzyskuje przez to fascynujące efekty sonorystyczne. Jego muzyka skrzypcowa jest błyskotliwa i odznacza się niezwykłym poczuciem humoru, również dzięki wsparciu instrumentów towarzyszących i dialogujących jakim są fortepian i organy.

home_recipes_hr

2016-gajecka-utwory-klawesynowe

MARIAN SAWA – UTWORY KLAWESYNOWE
ŚTMCD 06, 2011

Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawesyn
Premiera fonograficzna

Topofonium (1986)
fragmenty
Topofonium

 

Słuchając nagrań utworów M. Sawy warto zwrócić uwagę na klimat serdeczności i bezpośredniość wyrazu muzycznego. Wśród cech wyróżniających kompozycje można wymienić: witalność, dowcip oraz unikanie nadmiernego patosu i dramatyzowania (…). Spontaniczność kompozytorska zostaje ujęta w formę, podporządkowana niemal klasycznym regułom (…). Ponadto obecne są wyraźne odniesienia do idiomów dawnej muzyki klawesynowej, ozdobników, technik imitacyjnych, figur retorycznych (…). Z nowszych środków kompozytor stosuje bitonalność, polirytmie oraz skalę całotonową.

home_recipes_hr

rzyman

MARIAN SAWA – ORGAN WORKS 5
Acte Prealable 0250, 2011

Bartosz Patryk Rzyman – organy
Premiera fonograficzna

Bogurodzica (2003)
fragmenty
Bogurodzica

 

 

home_recipes_hr

SaxAndOrganMSE016

NEW POLISH MUSIC
Musica Sacra Edition 016, 2007

Paweł Gusnar – saksofon
Jan Bokszczanin – organy

M. Sawa – Obrazki Taneczne (1987) /na organy solo/
M. Sawa – Fantazja Koncertująca (1999) /na saksofon altowy i organy/

NOMINACJA DO FRYDERYKA 2008

 

„[…] Twórczość Mariana Sawy (1937-2005), organisty-wirtuoza i kompozytora reprezentowana jest przeznaczonymi na organy solo /Tanecznymi obrazkami /(1987) oraz /Fantazją koncertującą/ (1999) na saksofon altowy i organy zadedykowaną Janowi Bokszczaninowi i Jegorowi Aleksiejewowi. /Fantazja koncertująca/ została oparta na klasycznej czteroczęściowej formie poprzedzonej krótkim wstępem. Temat ronda z części pierwszej ukazywany i przetwarzany jest także w części III i IV, spajając kompozycję. W /Fantazji/ M. Sawa stosuje dość typowe dla jego twórczości wplatanie w warstwę dźwiękową materiału zapożyczonego – w tym przypadku melodii /Bogurodzicy/. Pojawiają się w /Fantazji/ także dość wyraźnie odczuwalne skomplikowane rytmy jazzowe. […]”

home_recipes_hr

2sopot-cover-1

DUO SOPOT
CSCD Chamber Sound 07037, 2007

M. Sawa  – Sekwens’ na akordeon (1995)

Elżbieta Rosińska – akordeon

 

 

 

 

home_recipes_hr

 

bokszcz_cover

MARIAN SAWA – ORGAN WORKS 1

Musica Sacra Edition 008, 2006

Jan Bartłomiej Bokszczanin – organy

Sekwencja I „Dies Irae” (1996)
Sekwens (1988)
Hymnus in honorem Sancti Petri et Pauli (1994)
Trzy Improperia (1989)
Burlesca – Spotkanie z Kalinką (1998)
Fantazja nordycka (1986)
B-A-C-H (1987)

Marian Sawa był człowiekiem niezwykle skromnym i pełnym pokory. W swoich notatkach pisał: „…Czy ja jestem kompozytorem czy tylko nim bywam? … Co to znaczy być kompozytorem? Czy jest się nim wtedy, gdy twórcy encyklopedii o nim łaskawie wspomną? Znalazłem się kiedyś w takiej sytuacji. Pewien pan zapowiadający ogłosił, że będzie grany mój utwór. M. Sawa odczytał jako Mieczysław Sawa. Siedzę z kolegami w pierwszym rzędzie. Podpowiadam mu szeptem: Marian, Marian Sawa. On jednak wie lepiej. Nie, Mieczysław Sawa. Tak w stu procentach to on nie jest pewny, ale szukał we wszystkich dostępnych mu encyklopediach i innych mądrych księgach i Sawy tam nie znalazł. Jest jednak przekonany, że M. to Mieczysław. Robiłem więc za Mietka…” (z notatnika Mariana Sawy).

home_recipes_hr

marcin_Sawa.JPG

MARIAN SAWA – UTWORY FORTEPIANOWE
Musica Sacra Edition 05/06, 2005

Marcin Tadeusz Łukaszewski – fortepian
Premiera fonograficzna

Prelud stylizowany (1975)
fragmenty
Prelud stylizowany

 

Album, który oddajemy w Państwa ręce, po raz pierwszy w historii fonografii dokumentuje wszystkie dzieła fortepianowe Mariana Sawy, w tym także na dwa fortepiany oraz na cztery ręce. Dotychczas zaledwie kilka z nich doczekało się rejestracji płytowych. Nie były one dotąd wydawane drukiem i nie często znajdują się w repertuarach pianistów. W nagraniu utrwalono także dzieła o uniwersalnym przeznaczeniu wykonawczym, o czym przekonują ich tytuły: Trzy Elegie na organy lub fortepian, Sonatina na fortepian, klawesyn lub organy, Sonata Ha-Fis na instrumenty klawiszowe. Prawie wszystkie z wymienionych kompozycji były odtwarzane na tych właśnie trzech instrumentach. Solowe utwory fortepianowe Mariana Sawy na tle bogatej twórczości organowej tego kompozytora tworzą niewielki, lecz znaczący i ważny rozdział jego spuścizny. Powstawały one przez cały okres muzycznej aktywności autora Czterech mazurków. Najwcześniejszymi dziełami Sawy na fortepian są Wariacje (1966), Cztery Etiudy (1967), Preludium i fuga (1966 lub 1967), dwie miniatury – Preludium i Marsz (obie z 1967 roku) oraz Toccata (1970). Ostatnimi zaś – dwa cykle kolęd, pochodzące z lat 2003 i 2004. Na przestrzeni prawie czterdziestu lat spod pióra tego mistrza improwizacji wyszło wiele dzieł zarówno na fortepian, jak i na klawesyn. W jego dorobku znajdujemy opusy o różnym znaczeniu i doniosłości. Są to pozycje koncertowe i o założeniach dydaktycznych, rozbudowane fakturalnie, ambitne harmonicznie, wirtuozowskie, a także pełne prostoty.

 

home_recipes_hr

sawa-marian-missa-claromontana

MARIAN SAWA – MISSA CLAROMONTANA
Acte Prealable 0125, 2005

Kruzel-Sosnowska Marietta, organ
Gorecki Leszek Mateusz, organ
Sławecki Michał, organ
Lorent Leszek, timpani
Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie,
Szymonik Kazimierz, dyrygent
ikona_youtube_play

Missa Claromontana (2005)

 

Premiera fonograficzna

Oddajemy w Państwa ręce nowy album z utworami wybitnego polskiego kompozytora i organisty Mariana Sawy – człowieka, który całe swoje życie poświęcił tworzeniu „Ad maiorem Dei gloriam”. Większość dzieł tu zarejestrowanych ma swoją światową premierę fonograficzną. Album nagrano w Kościele Ewangelicko-Augsburskim pod wezwaniem św. Trójcy w Warszawie. Świątynia ta słynie w kraju z doskonałego instrumentu i świetnych walorów akustycznych. Nagranie ma charakter wielkanocny i maryjny. Wyjątkowym miejscem kultu Maryi w Polsce jest Jasna Góra. W czasie sesji nagraniowej trwaliśmy w radości paschalnej, stąd wielkanocne kompozycje. Ze względu na miejsce nagrania nie mogło zabraknąć utworów o wydźwięku ekumenicznym. Kompozytor nie doczekał wydania niniejszego albumu. Zmarł podczas jej przygotowań, 27 kwietnia 2005 r.

home_recipes_hr

 

ap0197

GAUDE MATER 6
Acte Préalable AP 0197, 2005

M. Sawa – Tota pulchra es Maria na chór mieszany a cappella (1999)

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia
Anna Szostak – dyrygent

Nagrania z prawykonania zrealizował Program II Polskiego Radia podczas IX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, 1999

 

home_recipes_hr

jan-bokszczanin-hifiJAN BOKSZCZANIN
Hi-Fi i Muzyka/ARMS Records 1427-005, 2005

M. Sawa – Burleska / Spotkanie z Kalinką

Jan Bokszczanin – organy

Płyta dedykowana Marianowi Sawie

 

 

 

home_recipes_hr

conversatorium-dux-0522-23

20 LAT CONVERSATORIUM ORGANOWEGO W LEGNICY
[album dwupłytowy]
DUX 0522/0523, 2005

M. Sawa – Msza do św. Huberta na róg myśliwski i organy (2004)

M. Sawa – Hymnus in honorem Sancti Petri et Pauli per organo (1994)

Jacek Smoczyński – róg myśliwski [Msza]
Jan Bokszczanin – organy [Msza]
Karolina Kycia – organy [Hymnus]

home_recipes_hr

organ-works-ap-0999

MARIAN SAWA ORGAN WORKS
Acte Préalable AP0999, 2005

Special Edition: Mariana Sawa in memoriam

Edycja zbiorcza zawierająca cztery płyty wydane przez Acte Préalable:
Organ Music I – AP 0030
Organ Music II – AP 0068
Organ Music III – AP 0081
Organ Music IV – AP 0093

home_recipes_hr

wielkie-toccaty-organowe-dux0520 WIELKIE TOCCATY ORGANOWE
DUX 0520, 2005

Marian Sawa – Toccata festiva

Piotr Rojek – organy

 

 

 

 

home_recipes_hr

QuadrofoniumSAWAokładka

MUZYKA EUROPEJSKA W ZABYTKACH WARMII i MAZUR
DUX 0495, 2004

PRO MUSICA ANTIQUA: Leszek Szarzyński – flet, Jerzy Szafrański – obój
Wojciech Orawiec – fagot, Małgorzata Skotnicka – klawesyn
Premiera fonograficzna
Zawiera utwór Mariana Sawy QUADRIVIUM (1988)

Quadrivium (1988)
całość
Quadrivium

 

home_recipes_hr

 

ap0116

DEDYKOWANE ŚW. HUBERTOWI
Acte Prealable 0116, 2004

Jan Bartłomiej Bokszczanin – organy
Jacek Smoczyński – róg myśliwski
Premiera fonograficzna

Zawiera utwór Mariana Sawy MSZA do SW. HUBERTA

 

 

 

home_recipes_hr

warsaw-composers-2MUSICA POLONICA NOVA. Warsaw Composers 2
Acte Préalable AP0107, 2004

M. Sawa – Lajkonik na skrzypce solo (2003)

Jolanta Sosnowska – skrzypce

Nagranie live z koncertu w ramach III Sympozjum Kompozytorskiego Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, Sala Koncertowa AMFC, 16 maja 2003

Premiera fonograficzna

NOMINACJA DO FRYDERYKA 2005

home_recipes_hr

motteter-cd-vfkaa1-2004
JULEMUSIK MARIAMUSIK
CD-VFKAA1, 2004

M. Sawa – Salve Regina na chór mieszany a cappella (1997)

Vor Frue Kirkes Kor, Aalborg (Dania)
Rikke M. Kursch – dyrygent

 

 

 

home_recipes_hr

stabat-mater-chor-uksw

MARIAN SAWA – STABAT MATER
Stowarzyszenie Chóru UKSW, 2003

Barbara Szczerbaczewicz – sopran
Joanna Łukaszewska – sopran
Ewelina Rzezińska – alt
Marietta Kruzel-Sosnowska – organy
Marian Sawa – fortepian, organy
Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
ks. Kazimierz Szymonik – dyrygent

Nagranie live z koncertu kompozytorskiego Mariana Sawy, Wielki Czwartek,
17 kwietnia 2003, Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej

W Wielki Czwartek 2003 roku w Filharmonii Narodowej odbył się koncert wielkopostny złożony w całości z utworów Mariana Sawy. W części pierwszej Marietta Kruzel-Sosnowska wykonała cztery utwory organowe: partitę Jezu Chryste Panie Miły, Lamentacje, partitę Rozmyślajmy dziś wierni chrześcijanie oraz Ecce lignum crucis. W części drugiej wykonano pięć utworów chóralnych Mariana Sawy i Stabat Mater na 2 soprany, alt, chór mieszany, chór żeński, fortepian i organy (…). Głównym wydarzeniem wielkoczwartkowego wieczoru było prawykonanie Stabat Mater. Kompozytor wykorzystał 10 początkowych zwrotek słynnej sekwencji z XIII wieku, przypisywanej franciszkaninowi Jacopone da Todi. Tekst ostatniej zwrotki kompozycji jest serdeczną prośbą do Maryi: „Spraw, by serce me gorzało, by radością w życiu całą stał się dla mnie Chrystus Bóg”. Fragmenty solo, tercety, pięciogłosowy chór żeński i mieszany ukazują głębię mistycznego tekstu, a włączenie fortepianu i organów w kulminacjach tutti potęgują emocjonalność tej wyjątkowej muzyki. Klimat tej zarejestrowanej na żywo prezentacji sprawił, że koncert był wielkoczwartkowym nabożeństwem.

home_recipes_hr

puellae-orantes-koledy

CHRISTUS NATUS EST NOBIS
DCK-04, 2003

M. Sawa – Cztery kolędy na cztery głosy równe a cappella (2002):
I Mędrcy świata
II Jezus malusieńki
III Do Betlejemu
IV Przystąpmy do szopy

Dziewczęcy Chór Katedralny Puellae Orantes
Ks. Władysław Pachota – dyrygent

home_recipes_hr

organ-music-iv-ap-0093
MARIAN SAWA ORGAN WORKS 4
Acte Préalable AP 0093, 2002
Joachim Grubich – organy (1, 4, 7)
Jan Bokszczanin – organy (2, 3, 5, 6)

1. Fantazja S-A-B-A (Sancta Barbara) (2000)
2. Sekwens (1988)
3. Sekwencja II Dies Irae (1996)
4. Ecce lignum crucis (1986)
5. Canzona (1990)
6. Regina Poloniae (1996)
7. Witraże (1980)

ikona_youtube_play

Sekwens (1988)

Żyje wśród nas człowiek niezwykle skromny, pogodny, wyciszony, nie zabiegający o zaszczyty, honory, sławę i tytuły naukowe. W środowisku muzycznym Warszawy znają go wszyscy. Wielu wybitnych organistów sięga po jego twórczość. Marian Sawa nie troszczy się o wykonania swoich utworów, jednak licznych prezentacji jego dzieł w kraju i za granicą mógłby mu pozazdrościć niejeden twórca (…). Pomysł nagrania niniejszej płyty zrodził się z kilku powodów. Pierwszym była chęć zaprezentowania doskonałych walorów brzmieniowych nowego warszawskiego instrumentu – w kościele św. Apostołów Piotra i Pawła – parafii św. Barbary, wybudowanego przez znany warszawski zakład organmistrzowski Janusza i Zygmunta Kamińskich. Kolejnym – chęć zaprezentowania tych walorów poprzez wykonanie dzieł jednego z najoryginalniejszych twórców muzyki organowej naszych czasów – Mariana Sawy, obchodzącego w tym roku jubileusz 65-lecia urodzin. Na płycie spotykają się mistrz i uczeń, których połączyła fascynacja twórczością Mariana Sawy. Obaj wykonawcy wielokrotnie prezentowali dzieła organowe Sawy w kraju i za granicą. Joachim Grubich jest niezrównanym interpretatorem jednego z najsłynniejszych utworów Sawy – Witraży. Dokonał prawykonania Fantazji S-A-B-A podczas uroczystego koncertu inaugurującego nowo wybudowane organy w kościele św. Apostołów Piotra i Pawła – parafii św. Barbary. Jan Bokszczanin ma na koncie szereg prawykonań dzieł organowych i kameralnych Sawy, spośród których wiele jest jemu dedykowanych. Joachima Grubicha i Mariana Sawę łączy znajomość i praca w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina. Związki Jana Bokszczanina z Sawą sięgają czasów średniej szkoły muzycznej na ul. Miodowej w Warszawie, gdzie obaj rozpoczynali swą muzyczną edukację. W tejże szkole Jan Bokszczanin uczęszczał na lekcje improwizacji prowadzone przez Mariana Sawę. Pod jego kierunkiem kształcił się dalej w Akademii Muzycznej w zakresie harmonii i kontrapunktu, studiując organy w klasie Joachima Grubicha.

home_recipes_hr

organ-music-iii-ap-0081
MARIAN SAWA ORGAN MUSIC 3
Acte Préalable AP 0081, 2002

Jan Bokszczanin – organy
Magdalena Andreew-Siwek – sopran
Grzegorz Lalek – skrzypce
Przemysław Marcyniak – flet
Małgorzata Włodarska – trąbka

Zebrane na tej płycie dzieła to zarówno utwory so­lowe, jak i kameralne. Większość z nich jest opar­ta na polskich pieśniach liturgicznych. Zawiera auten­tyczne cytaty, bądź zmodyfikowane fragmenty melo­dii. Cytowane pieśni nie są jednak wariacyjnymi opra­cowaniami autentycznych pierwowzorów. Są raczej rozmyślaniami na ich temat, poetycką refleksją ujętą w dźwięki. Nagania dokonano w dwóch warszawskich kościo­łach. Większość utworów na organach niemieckiej fir­my Hillebrand kościoła Ewangelicko-Augsburskiego św. Trójcy, oraz na instrumencie austriackiej firmy Martin Phlügerw kościoła św. Anny-Obrazki taneczne i Pas­cha Nostra. Otwierający płytę B-A-C-H (1987) to wirtuozow­skie, ekspresyjne dzieło najeżone ostrą harmoniką, wynikającą z przeplatającego się przez utwór modyfi­kowanego motywu czterech tytułowych dźwięków. Od razu widoczna jest tu charakterystyczna cecha twórczości Mariana Sawy, a mianowicie ogromne zróż­nicowanie dynamiczne, fakturalne i wyrazowe. Trzyczęściowa konstrukcja całego utworu, z kontem­placyjnym fugato w cz. II potwierdza fakt owego zróż­nicowania, uzyskanego właśnie poprzez głębokie kontrasty.

home_recipes_hr

warsaw-composers-1-ap-0100

MUSICA POLONICA NOVA. Warsaw Composers 1
Acte Préalable AP0100, 2001

M. Sawa – Salve Regina na chór mieszany a cappella (1997)

Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – dyrygent

Nagrano podczas koncertu 15 grudnia 2000 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie

 

 

home_recipes_hr


organ-music-ii-ap-00-68MARIAN SAWA – ORGAN MUSIC 2

Acte Préalable AP 0098, 2001

Marietta Kruzel-Sosnowska – organy

Premiera fonograficzna

NOMINACJA DO FRYDERYKA 2002

Lamentacje (1978)
fragmenty
Lamentacje

 

Na niniejszej płycie utrwalone zostały utwory organowe Mariana Sawy zainspirowane kalendarzem liturgicznym – okresem Wielkiego Postu i Wielkanocy. W albumie znalazły się cztery Partity – dwie wielkopostne (Jezu Chryste Panie Miły i Rozmyślajmy dziś, wierni chrześcijanie) oraz dwie wielkanocne (Chrystus zmartwychwstał jest i Wesoły nam dzień dziś nastał). Wszystkie zostały nagrane na organach kościoła ewangelicko-augsburskiego św. Trójcy w Warszawie. Pozostałe trzy dzieła – Lamentacje, Ecce lignum Crucis i Surrexit Christus także ściśle związane są ze wspomnianymi okresami liturgicznymi, a nagrane zostały na organach kościoła św. Andrzeja Boboli – parafii Matki Boskiej Nieustającej Pomocy na Saskiej Kępie w Warszawie (…). Wszystkie zarejestrowane dzieła odznaczają się głębią wyrazu, powagą, symboliką i są głęboko poruszające. Choć zaprezentowane na płycie dzieła stanowią tylko wycinek przebogatej skarbnicy muzyki organowej Mariana Sawy, to już na ich przykładzie można się przekonać o wybitnym talencie ich twórcy. Z pewnością są to jedne z najgłębszych i najznamienitszych religijnych utworów organowych ostatnich lat.

home_recipes_hr

klemens

ŚW. KLEMENS HOFBAUER PIEŚNIĄ SŁAWIONY
Acte Prealable 0078, 2001

Kuryłowicz Iwona Ewa, sopran
Jarosz Tomasz, baryton
Fronc Marek, organy
Bennonitae Cantantes
Wilczyński Piotr, chórmistrz
Premiera fonograficzna

Zawiera 2 utwory Mariana Sawy

 

home_recipes_hr

droga-krzyzowaMARIAN SAWA – VIA CRUCIS
Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego COPWP 19, 2000

Joanna Łukaszewska – sopran
Sebastian Gunerka – baryton
ks. Kazimierz Szymonik – recytator, przygotowanie chóru
Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego im. S. Moniuszki w Warszawie
Grzegorz Mielimąka – dyrygent

ikona_youtube_play

 

 

Premiera fonograficzna

Oto idziemy do Jerozolimy, mówił Pan Jezus do swoich uczniów. Oto zmierzamy do Niebieskiego Jeruzalem – mówią o sobie dziś uczniowie Chrystusa. Jesteśmy w drodze. Drogi Boże prowadzą do życia. Jezus jest prawdziwą Drogą, która prowadzi do Prawdy i Życia (…). Droga krzyżowa to nabożeństwo upamiętniające przejście Jezusa Chrystusa z krzyżem ulicami Jerozolimy, z pretorium Piłata, gdzie wydano wyrok śmierci przez ukrzyżowanie, na niewielkie wzgórze zwane Golgotą, gdzie wykonano wyrok (…). Muzyka Mariana Sawy jest czytelna, choć pełna zadumy, refleksyjna, urzekająca głębią wyrazu. Przez zastosowanie skal arabskich nawiązuje do miejsc świętych w Palestynie. Urzeka bogactwem i równocześnie prostotą środków. Jest spójna w formie i wypływająca z tekstu, eksponująca bogactwo jego mistycznych odcieni.

home_recipes_hr

polska-muzyka-organowa-ux-0267

POLSKA MUZYKA ORGANOWA W ARCHIKATEDRZE WARSZAWSKIEJ
DUX 0267, 1999

M. Sawa – Witraże

Jan Szypowski – organy

 

 

 

 

home_recipes_hr

the-best-of-organ
THE BEST OF ORGAN
Futurex Classics FCD 717 2, 1999

M. Sawa – Fuga-Bolero na organy (1995)

Roman Perucki – organy

 

 

 

home_recipes_hr

xxth-century-polish-piano20TH CENTURY POLISH PIANO MUSIC
Acte Préalable AP0016, 1999

M. Sawa – 4 mazurki na fortepian (1993/94)
M. Sawa – Scherzino na fortepian (1983)

Marcin Łukaszewski – fortepian

Premiera fonograficzna

Mazurek nr 2 (1993)
fragmenty
Mazurek nr 2

home_recipes_hr

MARIAN SAWA – ORGAN MUSIC 1organ-music-i-ap-0030
Acte Préalable AP 0030, 1999

Marietta Kruzel-Sosnowska – organy
Emilia Dziubińska – organy
Jerzy Dziubiński – organy
Jan Bartłomiej Bokszczanin – organy
Zespół Kameralistów Polskich Camerata Vistula
Andrzej Wróbel – kierownictwo artystyczne
Maciej Żółtowski – dyrygent

Premiera fonograficzna

Twórczość Mariana Sawy cieszy się niegasnącą popularnością, a utwory organowe należą do najczęściej i najchętniej wykonywanych spośród całej polskiej powojennej twórczości organowej. Jest przy tym atrakcyjna także dla słuchacza. Twórczość ta składa się z kilku dziedzin, wśród których zasadniczy filar stanowi muzyka organowa. Bogaty dorobek twórczy obejmuje ponad tysiąc pozycji, w tym ponad dwieście na organy. Instrument ten wykorzystywany jest przez kompozytora wielonurtowo: od utworów na organy solo, poprzez kompozycje na dwoje organów, organy z orkiestrą i jako instrument towarzyszący w utworach wokalno-instrumentalnych (oratoriach i kantatach na solistów, chóry i orkiestrę, pieśniach na głosy solo i chóry z organami), a także w utworach kameralnych. Olbrzymia liczba utworów organowych Sawy obejmuje pozycje od drobnych miniatur, preludiów i utworów o charakterze dydaktycznym, poprzez formy średniego kalibru (np. fantazje) do dzieł monumentalnych (np. sonaty, cykle, koncerty). Ich charakter jest równie szeroki jak ilość: od refleksyjnych i zadumanych, poważnych, głębokich i majestatycznych, dramatycznych czy tragicznych do energicznych, ruchliwych, motorycznych, a niekiedy wręcz groteskowych i dowcipnych. Odznacza się szerokim wachlarzem zainteresowań twórczych: odwołuje się zarówno do chorału gregoriańskiego i polskich pieśni kościelnych jak i do rytmów tanecznych i folkloru. Najczęściej reprezentowane są dzieła inspirowane chorałem gregoriańskim i polskimi pieśniami kościelnymi.

home_recipes_hr

musica-sacra-poloniae-dux-0108

MUSICA SACRA POLONIAE
DUX 0108, 1998

M. Sawa – Ego sum panis vivus na chór mieszany a cappella (1996)
M. Sawa – Salve Regina na chór mieszany a cappella (1997)

Chór Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie
Ks. Kazimierz Szymonik – dyrygent

 

 

 

home_recipes_hr

panorama-i-ap0005PANORAMA NOWEJ MUZYKI POLSKIEJ
1. MUZYKA ORGANOWA I CHÓRALNA
AP 0005, 1998

M. Sawa – Sekwencja II Victimae paschali laudes na organy (1996)

Marian Sawa – organy

Nagrania ze zbiorów Stowarzyszenia Laboratorium Muzyki Współczesnej

 

 

home_recipes_hr

50-lat-madrygal50 LAT CHÓRU KAMERALNEGO MADRYGAŁ
LCK CD 001, 1997

M. Sawa – Tu es Petrus /kantata/ na alt, bas, chór mieszany, organy i orkiestrę (1996)

Beata Pazio-Grygiel – sopran
Piotr Przeniosło – bas
Chór Kameralny „Madrygał”
Legnicka Orkiestra Symfoniczna
Benedykt Ksiądzyna – dyrygent

ikona_youtube_play

 

 

Utwór zamówiony przez Chór i Orkiestrę w Legnicy na przyjazd Ojca Św. Jana Pawła II do Legnicy w dniu 2 czerwca 1997.

home_recipes_hr

cantate-domino-pct-002

CANTATE DOMINO
PCT 002, 1997

M. Sawa – Popule meus na chór mieszany a cappella (1996)
M. Sawa – Cantate Domino na chór mieszany a cappella (1996)

Chłopięco-Męski Chór Katedralny Pueri Cantores Tarnovienses
Ks. Andrzej Zając – dyrygent

 

 

 

home_recipes_hr

chor-atk-dux-0251CHÓR ATK
DUX 0251, 1996

M. Sawa – Popule meus na chór mieszany a cappella (1996)
M. Sawa – Tryptyk Maryjny na chór mieszany i sopran solo (1995):
I Maria, Mater gratiae
II Sub tuum praesidium
III Virgo Parens Christi

Renata Landowska-Szczerbaczewicz – sopran
Chór Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie
Ks. Kazimierz Szymonik – dyrygent

home_recipes_hr

koledy-polskie-dux-0275

KOLĘDY POLSKIE
DUX 0123, 1996

M. Sawa – Dwa motety bożonarodzeniowe na chór mieszany a cappella (1996):
I Puer natus & II Parvulus filius

Chór Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie
Ks. Kazimierz Szymonik – dyrygent

 

 

 

home_recipes_hr

bialym-orlem-wzlec-72dpiBIAŁYM ORŁEM WZLEĆ…
MCD 002, 1996

M. Sawa – Białym orłem wzleć… na chór mieszany i orkiestrę instrumentów dętych, sł. M. Sawa (1995)

Chór Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie
Ks. Kazimierz Szymonik – przygotowanie chóru
Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego im. Stanisława Moniuszki
Grzegorz Mielimąka – dyrygent

 

 

home_recipes_hr

organy-legnickie-polonia-057ORGANY LEGNICKIE
Polonia Records CD 057, 1995

M. Sawa – Witraże

Jarosław Malanowicz – organy

 

 

 

 

home_recipes_hr

serafin-dux-0209JÓZEF SERAFIN. ORGANY KATEDRY w KAMIENIU POMORSKIM
DUX 0209, 1994

M. Sawa – Jutrznia (Matutinum)

Józef Serafin – organy

 

 

 

 

home_recipes_hr

poloniarecords-020

POLISH CHAMBER AND ORGAN MUSIC
Polonia Records 020, 1994

M. Sawa – Makamy organowe (1988)

Marian Sawa, Marietta Kruzel – organy
ikona_youtube_play

Makamy organowe

 

 

 

 

home_recipes_hr

veni-sancte-spiritus-ecd-036

VENI SANCTI SPIRITUS
Polskie Nagrania Edition Ltd., ECD 036, 1993

M. Sawa – Gloria tibi Trinitas na chór mieszany a cappella (1993)

Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
ks. Kazimierz Szymonik – dyrygent

Nagrań dokonano w czerwcu 1993 w kościele Najświętszej Marii Panny w Warszawie

 

 

home_recipes_hr